SEOlógia dnešnej doby

By | 13. marca 2010

Neexistuje presný postup, príručka, manuál – ako zoptimalizovať stránky pre vyhľadávače. Existujú len pravdepodobné a vhodné postupy, ako svoje šance na obsadenie popredných priečok vo vyhľadávaní získať. Dnes by som sa s vami rád podelil o osobné skúsenosti s praktikami, postupmi a riešeniami, s ktorými som sa v poslednej dobe stretol.

iStock_000011867175XSmall

Brand verzus keyword domény

Tento týždeň som sa stretol s perfektnou ukážkou toho, ako klient nezmyselne zmenil brandovú doménu (niečo ako názovfirmy.sk) za keyword doménu (niečo v tvare dovolenka-chorvatsko.sk). Pôvodná doména bola pomocou htaccess presmerovaná (301 redirect) na novú keyword doménu. Čuduj sa svete, googlu sa táto zmena znepáčila a z pôvodnú slušnú návštevnosť riadne “sčesal”. Tu vidíte príklad, že ani 301 redirect nezabezpečí plynulý prechod rankov. Ak by som mal staršiu brand doménu a náhodou sa dostal ku kvalitnej keyword doméne, určite by som situáciu takto neriešil. Ak si už chcem vypomôcť, tak na keyword doméne môžem založiť šikovnú minisajtu, prípadne niečo na spôsob blogu na danú tému. Z tejto domény potom vhodne linkovať na môj primárny projekt. Veď si už len taký Google. Keby sa mal riadiť takým istým postupom, určite by ste denne nevyhľadávali na stránke google.sk ale na stránke vyhladaj.sk. Áno, určite môžu mať keyword domény úspech (nielenže môžu, ale aj majú). Výhoda v kľúčových slovách obsiahnutých v keyword doméne je podľa môjho názoru príliš mizivá na to, aby ste si tým lámali hlavu, či ničili dobré pozície brandovej domény.

Budovanie spätných odkazov ako na bežiacom páse

V poslednej dobe sa začínam čoraz aktívnejšie venovať linkbuildingu. Táto oblasť je jednou z rozhodujúcich pri budovaní dobrého postavenia webu na vybrané kľúčové slová. Kvalitný obsah je vec, ktorú pravidelne tlačím zákazníkovi do hlavy. Zákazník si to uvedomuje a napĺňa svoje stránky unikátnym textom. To však vo vysoko konkurenčnej oblasti vôbec nestačí. V top konkurenčnej oblasti (slová ako dovolenka, zájazdy, šperky, dvere, okná atď.) sa platia nemalé paušálne poplatky linkbuilderom, ktorí neustále “tlačia weby hore” odkazmi z rozličných zdrojov. Ten kto získa čo najviac odkazov z čo najrelevantnejších zdrojov vyhráva. Ako ich teda prekonať? Jednoducho – viac odkazmi a teda väčším rozpočtom. Stáva sa z toho mechanický a nikdy nekončiaci kolotoč. Neverím však, že to bude nastálo. Vyhľadávače chcú predsa človeku ponúknuť ten najrelevantnejších zdroj tých najvhodnejších informácií a nie umelo nahypovaný web, ktorý konieckoncov ani nemusí byť obsahovo top a nemusí obsahovať to, čo človek hľadal. O tom, do akých extrémov môže linkbuilding zájsť si môžete prečítať na Pizza SEO.

Nebojíme sa odkazovať na kvalitné zdroje

Posledný zhruba polrok som skúmal ešte jednu vec, s ktorou by som sa s vami rád podelil. Odkazovanie na externé webstránky s vysokou obsahovou relevanciou. Z osobných skúseností, ktoré som počas tejto doby nadobudol zisťujem, že je extrémne vhodné odkazovať na kvalitné zdroje, ktoré ponúkajú (napr.) širší pohľad na danú tématiku vášho webu (prípadne článku). Mne sa dokonca podarilo predbehnúť stránku, na ktorú som odkazoval a ktorá bola jednou z top v SERPe. Zaslúžil sa o to kvalitný obsah a spomínaný odkaz. Nutno však podotknúť, že sa jednalo o článok na blogu. Medzi článkom na (relatívne populárnom) blogu a na obsahovej stránke firemného webu je určite veľký rozdiel. Za spomenutie (ako pikoška) tento prípad určite stojí.

Pán obsah je ten, čo rozhoduje?

Vyhľadávače sa zdokonaľudú z dňa na deň. Ak by sa tak nedialo, nastal by chaos vo vyhľadávaní. Vlastne nie chaos, ale veľmi striktne kontrolovaný umelý poriadok. Každý, kto sa v oblasti SEO aspoň trochu pohybuje vie, že mágia okolo Hx tagov dávno pominula. Tak isto badať, že už ani title nie je natoľko smerodajný ako pred pár rokmi. Validita a kód stránky sú pravdepodobne to posledné, čo dnešné moderné vyhľadávače a ich crawlery (“roboty” prehľadávajúce a indexujúce web) zaujíma. Ak by sa mal napr. Google crawler trápiť nad validitou, či kvalitou kódu všetých webov, určite by denne nestihol “obehnúť” ani desatinu z webov, ktoré chudák “pracne obieha”. Krásne na túto tému píše Plaváček. Na čo sa hnať na vysokými číslami v rezulte SEO sevisu. Existuje nespočet príkladov, kde nevalídny web so zlým title, “nasekaný” v tabuľkách, bez Hx tagov predbehne konkurenciu. Spomeniem napríklad rozličné fóra. Z toho vyplýva fakt, že vyhľadávače kladú čoraz väčší dôraz kvalitnému a unikátnemu textovému obsahu pred všetkým ostatným. Jedinú výnimku tvorí (hore spomínaný) masívny linkbulding.

Budem si určite trochu protirečiť, ale… napriek riadkom vyššie spomenutým, vidím výhodu správne štruktúrovaného webu, s prirodzeným rozložením Hx tagov, správnymi alt tagmi obrázkov, zvýrazneným (sémanticky obohateným) obsahom. Neverím, že naozaj kvalitne onpage spracovaný web nemá žiadnu výhodu pred tabuľkovým sajrajtom (ak nerátame do úvahy title tag). A možno je to len tým, že všetky weby, ktoré vytváram robím so zmyslom pre správnu štruktúru a správne umiestnenie obsahových prvkov. Je jasné, že správna štruktúra tvorí základ dobrej prístupnosti a použiteľnosti webu. Určite by veľa hendikepovaných poďakovalo, keď sa im bude webom dobre “browsovať”. To však so SEOm (bohužiaľ alebo našťastie?) nesúvisí.

Tento článok dokazuje pravdivosť prvých viet v ňom napísaných. Každý môže mať iné skúsenosti a tým je práve tá SEOlógia dnešnej doby zaujímavá.

4 thoughts on “SEOlógia dnešnej doby

  1. SEO

    Ten clanok na pizza seo je vazne husty. MInule som sa k nemu dostal a to co dokazu uz vymysliet, akoze klobuk dole. Presne tak ako si vravel, je to nekonciaci boj s konkurenciou avsak nesmemie zabudnut na to,ze tie spatne odkazy musia byt hlavne relevantne. A urcite napomoze aj zopar jednosmernych odkazov, ktore vsak nieco stoja. PS: Ako si vravel, uverejnenim odkazu z nasho webu na niektory tzv. konkurencny je velmi vhodne. Viem to z osobnej skusenosti. Je tam sice urcite nebezpecenstvo o strate zakaznika, ktory nan klikne a zisti, ze tato stranka je ovela lepsia, ci viac naplnenejsia, to vsak je metoda mensieho zla a v konecnom dosledku odkaz napomoze samotnej stranke v zostupe vo fulltextoch

    Reply
  2. dusoft

    Napr. Bing odporuca drzat sa spravne napisaneho kodu:
    http://www.bing.com/toolbox/blogs/webmaster/archi
    http://www.seroundtable.com/archives/021773.html

    Navyse, ako uvadzas na zaver – pouzitelnost webu nie je zanedbatelna – vyhladavace dnes stale viac sleduju aj to, ci po prekliku sa uzivatel vrati a hlada dalej (resp. klika na dalsie vysledky) – to totiz znamena, ze nebol spokojny s tym, na ktory klikol a v dlhodobom horiznote a pri dostatocne vzorke ludi to ovplyvnuje poradie. Takze stale je na prvom mieste kvalitny obsah a dobra pouzitelnost webu.

    Reply
  3. BuBen

    "Výhoda v kľúčových slovách obsiahnutých v typo doméne je podľa môjho názoru príliš mizivá na to … "

    Ak som časti článku o typo doménach správne pochopil (keďže nepíšeš konkrétne názvy domén), tak máš mylnú predstavu o tom, čo typo doména je. Typo je preklepová doména, čiže v tvojom uvádzanom príklade napr. chrvatsko.sk
    A späť k tvojej vete z úvodu komentára .. typo doména je väčšinou tvorená preklepom, alebo fonetickým zamenením hlások, skrátením a keyword obsahuje skutočne len občas.
    To len na okraj, inak zaujímavý článok.

    Reply
    1. exot Post author

      Dakujem za upozornenie a ospravedlnujem sa. "Typo" som zmenil za "keyword", pevne dufam ze vsetci pochopia ako som to myslel.

      Reply

Pridajte komentár