Ako je affiliate chápaný a ako by mal byť

By | 8. januára 2015

Vladimír Rejholec ma pred pár týždňami oslovil, či by som pre neho nenapísal článok o affiliate monetizácii. Keďže na Slovensku je táto téma stále dosť opomínaná a Vlado monetizuje časť svojho trafficu práve affilom, článok na jeho blog by sa hodil. Možno niektorým ľuďom viac otvorí oči. Keďže sa v oblasti affiliate pohybujem nejaký ten rôčik a prevádzkujem affiliate sieť Dognet.sk, povedal si, že práve ja som ten správny človek pre tento článok.

S prevádzkou affiliate siete Dognet.sk som pochopil, že ľudia sú pohodlnejší ako ja – prvoplánovo skúšajú, rýchlo konštatujú a zahadzujú príležitosti.

Affiliate kampane nefungujú a oberajú ma o peniaze!

Najčastejšia a najsmutnejšia chyba affiliate publisherov je, že z kampane umiestnia na klasické pozície bannery. Ideálne z kampaní, ktoré majú najvyššie odmeny. A? A čakajú. Deň, dva a nič. “Z Adsense som mal aspoň 50 centov a z affiliate nemám nič!”. Ponadávajú si, bannery dajú dole a ďalej sa rozčuľujú, ako im web nezarába a aké úžasné veci by si za tých 50 centov vedeli nakúpiť. 

Prečo im to nefunguje?

Základná idea bannerov na internete je skôr o imidžovej kampani ako o efektivite. Keď už banner, tak aspoň rozumne umiestnený. Tejto problematike sme sa venovali v článku “Ideálne rozmery bannerov”.

Najhoršie, čo môžete spraviť je umiestniť bannery a čakať.

Za bannery sa platí viac cez CPM, resp. CPC. Tak to je a tak aj bude. Affiliate bannery majú efektivitu, ale jedine na špecifických portáloch a priamo v tematických článkoch. Inde len málokedy.

Ako to teda robiť dobre?

Základom CPA, teda cost-per-action, kampaní je idea platby za akciu ako takú. Nie za klik, nie za zobrazenie. Máte k dispozícii jedinečný hyperlink (čo to je?). Čo viac môžete chcieť?

    1. Odkaz v článku – napíšte článok o tématike kampane a odkážte na ňu. Nikto vás nelimituje. Odkaz môžete pridať aj do priebežne publikovaných článkov. Stačí šikovne pridať 1-2 vety a navnadiť návštevníka k nákupu.
      Príklad: Píšete niečo o zdravom štýle, celebritách a pod? Pridajte zmienku o dôležitosti chudnutia alebo detoxikácie a máte hneď miesto na pár affiliate odkazov.
    2. SEO články – ak máte web už nejaký ten rok a aspoň malú silu v organickom vyhľadávaní, skúste písať “SEO” články. Teda vyhliadnite si tematickú kampaň, pohľadajte si long-tail kľúčové slová a zamerajte sa na ne. Získate free traffic a silné konverzie.
      Príklad: Zoberme si znova ten zdravý životný štýl. Napíšte článok o “chlorella pyrenoidosa”, ktorý hľadá skoro stovka ľudí denne a odkážte na tematickú kapaň s odporučením práve toho a toho produktu.
    3. Mailing: direct mail je osobitná kategória. Affiliate link sa dá pridať samozrejme aj tam. Či už do mailingu, ktorý pravidelnej posielate, alebo do automatických mailov, ktoré váš projekt posiela. Možností je veľa, len si treba dať pozor na SPAM a to, či mailing kampaň povoľuje.
  • XML katalógy: affiliate kampane eshopov často poskytujú XML feed. Ten stačí zobrať a spracovať na web. Obsahujú obrázky, popisky, ceny. Ponúknete pridanú hodnotu, získate free traffic z vyhľadávačov a provízie z predajov. Stačí ľudí ubezpečiť, že majú nakúpiť práve odtiaľ – premeňte váš web na garanta, ktorému budú dôverovať. Celej tejto tematike sme sa venovali v článku Odkazovanie a spracovanie XML.
    Príklad: Preberte z eshopu tovar a urobte “STAR WARS” katalóg. Tovar je drahý, ku kampani existuje kupón.
  1. Odporúčanie: pozície v sidebare stránky (bočný panel) nie sú ani tak neefektívne ako nepochopené. Web môže pred preklikom návštevníka ubezpečiť a naviesť k správnemu a overenému nákupu. Prečo teda do sidebaru nepridať “Produkt dňa”, “Produkt mesiaca“ alebo “Redakcia odporúča”? Pridať pár hviezdičiek a je to. To sa dá realizovať ako v sidebare, tak v obsahu.
  2. Minisites: často sa pre kampane tvoria samostatné stránky. Ideálne v kombinácii s formulárom to može mať skvelú úspešnosť. Nehovorím len o pôžičkách. Napríklad špecifická minisite o termo prádle, vŕtačkách, topánkach a pod. Sú to long-tail kľúčové slová, na ktoré získate traffic veľmi ľahko.
  3. Zľavové kupóny: veľa kampaní obsahuje aj kupón. To je práve to, čo dá návštevníkovi impulz. “Kupón platný už len 3 dni!” a pod. Dá sa použiť ako v článkoch, tak odporúčaniach, mailingu, XML.
    Príklad: V XML katalógu dáte “Štandardnú cenu” a tú prepočítate so zľavou. Uvidia, koľko ušetria. No nekúp to!

To je len časť z toho, ako sa kampane dajú uchopiť. Na Dognet.sk máme o tom niekoľko desiatok článkov. Stačí preštudovať :). Affiliate kampane sú dojná krava, pokiaľ sa ju naučíte správne uchopiť.

Štefan Polgári

5 thoughts on “Ako je affiliate chápaný a ako by mal byť

  1. Karol

    Vlado máš pravdu že bannery nefungujú, Ale toto treba našim affilom a nielen na Slovensku neustále opakovať že treba radšej písať affil.odkazy do kvalitných textov.

    Mimochodom sú to možno práve inzerenti ktorí dodávajú kvantum bannerov pre affilov, v domnení že práve to im privedie najviac klientov.

    Reply
  2. Frank

    Zajímavý pohled, XML katalogy jsou určitě velmi oblíbenou metodou jak rychle rozjet poměrně robustní affiliate projekty, ale pokud tam není žádná přidaná hodnota navíc (diskuze, recenze, cokoliv) mám obavu že do budoucna to budou v podstatě bezvýznamné a bezcenné weby jak pro návštěvníky tak pro vyhledávače.

    Reply
    1. Štefan Polgári (@StefanPolgari)

      To, že je na internete veľa podobných stránok nechápem ako SPAM, ale ako rôznorodosť. Ak sa chce niekto dostať vyššie v pozíciách, musí tomu dať viac, ako len ďalší web :)

      Tiež je otázne, čo je už content SPAM a čo nie. Pre mňa je regulérny obsah všetko, čo nie je robené automaticky alebo kopírovaním.

      Reply

Pridajte komentár