Blog – zviditeľniť sa, zarobiť a vyventilovať sa

By | 16. októbra 2012
Blog – zviditeľniť sa, zarobiť a vyventilovať sa

Blog píšem už vyše 4 roky a keďže veľa “kolegov” začalo už v rokoch 2004-2005, patrím medzi “mladších” blogerov. Za túto dobu som sa naučil 3 veci…

1. Blogovanie vás zviditeľní, pozitívne aj negatívne

Ak začnete písať a ľudia vaše články začnú čítať (pravidelne), začnú si o vás robiť obraz. Závisí len na vás, aký tento obraz bude. V dnešnej masívno-komunikačnej a internetovo-sociálnej dobe budete týmto obrazom všade sprevádzaní. Príkladom môže byť náš západný sused Hulán. Jeho meno je skloňované v posmeškoch, nadávkach, ale často aj pozitívne a s obdivom. To, čo dosiahol inteligentným hejterstvom a dráždením na tých správnych miestach v tom správnom čase, to sa len tak ľahko nevidí. Jeho obraz zarytého Apple-hejtera mu pritom neprekáža v návšteve Digit-u. Dajte si ale pozor na to, že takáto prezentácia nemusí výjsť (a ani nevýjde) každému, na to treba kus copywriterského talentu.

Robiť zo seba slušného a pozitívneho “kritika” je ľahšie. Písať o veciach ktoré vás zaujímajú, písať o tom, o čom písať viete, ale pritom sa do nikoho a ničoho nijak extra nenavážať (nerátam to, ak napr. zhodnotím kriticky hardvér alebo softvér, ktorý mi naozaj nesedí). To všetko časom prinesie úspech, no tento sa tomu hejterskému vyrovnať nemusí. Dokonca ani obsahovo bohaté články, či dokonalá gramatika nemusia byť vodítkom k slušnej návštevnosti a internetovej viditeľnosti. Stačí naozaj pravidelné publikovanie. Postavička slovenskej blogovej scény – Braňo Rác – týmto ťa zdravím :-).

Ja osobne som sa nikdy nechcel začleniť ani do jednej ani do druhej skupiny. Byť extrémnym kritikom, alebo si všetko čo chytím do ruky pochvaľovať mi nikdy nesedelo. Aj keď sa musím priznať, že tá prvá možnosť ma vždy lákala (poznáte to, taký ten čertík a anejlik nad hlavou). Aj keď verím v moje copywriterské schopnosti, skeptický pohľad na extrémnosti nakoniec vyhral. Možno práve preto nebude môj blog najznámejším a najčastejšie skloňovaným.

2. Blogovaním dokážete slušne zarobiť, resp. robiť promo svojim vlastným projektom

Motiváciou môže byť fakt, že aj na pomery slovenského blogovania dokážte zarobiť viac, ako je priemerná mesačná mzda.

Motivácia môže byť fakt, že váš projektík sa možno rozbehne práve kvôli správnej propagácii na vašom blogu.

Myslím že ani nemusím zdôrazňovať, ako veľmi opatrne to treba robiť. Veď predsa budujete svoj vlastný internetový obraz, tak ho nechcete počarbať násilnými metódami. Je treba si taktiež uvedomiť, že blog, ktorý vznikol minulý týždeň veľa vody nenamúti (alebo veľa peňazí nezarobí). Ak by ste sa do blogovania pustili naozaj vo veľkom (písať kvalitne, denne, písať na viac tém, či už kontroverzne alebo nie, písať o niečom prví), vedzte, že to vyžaduje enormné množstvo času a skúseností, okrem toho potrebujete veľa inšpirácie, prípadne podnetov, nápadov a impulzov z 3tích strán. Potrebujete rozličné insajderské informácie, ktoré dokážu ľudí zaujať. Ak sa potom vaša návštevnosť začne štverať nad 1000 ľudí denne, môžete začať rozmýšľať nad komerčnou stránkou veci.

Vezmime si také reklamné “PR” články, ak dokážete písať reklamu formou recenzie (nenápadnejšie), alebo rozhovoru (nápadnejšie) tak, aby z toho ľudia nevytušili komerčnosť – máte vyhrané. Tvoriť takýto reklamný obsah je ale veľmi (časovo) náročné a preto od zadávateľa požadujete patričné finančné ohodnotenie. Ten s ním ale nemusí súhlasiť a jediným obojstranne prijateľným spôsobom, ako zarobiť, ostane publikovanie dodaného obsahu. Vtedy vzniknú situácie, ktoré opisuje článok Áno – aj na tomto webe je reklama, ktorý som bol nútený publikovať. Motiváciou môže byť fakt, že aj na pomery slovenského blogovania dokážte zarobiť viac, ako je priemerná mesačná mzda.

Tlačové správy a reklamné články sú tou horšou vecou. Podporiť svoje vlastné projekty (alebo projekt) bude pre vás ľahšie. Jednak o ňom viete všetko (pretože to je váš vlastný projekt) a máte aj vyššiu motiváciu (opäť pretože sa jedná o váš projekt, ktorého úspechu veríte). Opäť treba zachovať opatrnosť a postupovať rozumne. Čítal som už kopec kvalitných reklamných článkov, ktoré ma namotali na rozličné služby, alebo dokonca eshopy. Pritom som vedel o tom, že sú písané z komerčného hľadiska. Ak ma propagovaná vec zaujme a ak ju nepropagujete tatárskym spôsobom, tak prečo nie. Motivácia môže byť fakt, že váš projektík sa možno rozbehne práve kvôli správnej propagácii na vašom blogu.

3. Blogovaním dokážete ventilovať svojou nespokojnosť

Experti na politiku s troškou humoru v krvi majú na ružiach ustlané, takéto články nájdete väčšinou na titulke vybrali.sme.sk.

Toto je najbežnejšie využitie blogov. Písať svoje pocity, nespokojnosť resp. spokojnosť s udalosťami, vecami a ľuďmi. Osobne sa mi xkrát uľavilo, keď som opísal iritujúce situácie. Práve takéto články na blogoch ľudia radi čítajú. Ak viete dobre písať články tohoto typu, zabijete 2 muchy 1 ranou. Experti na politiku s troškou humoru v krvi majú na ružiach ustlané, takéto články nájdete väčšinou na titulke vybrali.sme.sk.

Nepáči sa vám postoj veľkej firmy? Nakydajte na ňu čo znesie. Určite sa k vám pridá (lajky na FB) kopec ďalších, zdieľajúcich podobné pocity. Výhodou môže byť aj fakt, že na Slovensku je na čo nadávať stále. Pozor len, aby ste ale neskĺzli do prílišnej uhundranosti :-).

3 thoughts on “Blog – zviditeľniť sa, zarobiť a vyventilovať sa

  1. Lukáš Prelovský

    Po tom ako ma polícia že píšem články o hackingu na svojom webe v blogovaní slobodu vôbec nevidím . Po vlastnej skúsenosti viem že všetko čo napíše človek na internet považujú ludia za akúsi samozrejmosť , všetkému veria a dôverujú . Ked si napíšete že ste cestovatel , automatický vás berú že cestujete len na základe toho že ste si to na web napísali . Vôbec ludia nevedia dané veci overiť a až potom veriť niečomu …

    Reply
  2. eMDi

    dalsou moznostou je ist este do telky, nasrdit prominentneho blogera odovzdanim ocenenia, nechat sa nakopnut a este to zavesit na youtube :D

    Reply

Pridajte komentár