V nedávno publikovanom PR článku sa rozprúdila pomerne divoká diskusia a ja by som isté veci rád uviedol na správnu mieru. Ako to je teda s platenou reklamou (hlavne PR) na tomto blogu, ako je to s jeho budúcnosťou, to zhrniem v nasledujúcich pár riadkoch.
Áno, na tomto webe je bola a bude reklama, jednak PPC (ktorá zarobí asi 5% z celkového príjmu blogu), ako aj platená PR reklama v podobe PR článkov. Možno to znie dosť surovo, ale ja vôbec nechápem prečo. Reklama bola na internete odjakživa a pokiaľ má zmysel a je opodstatnená, tak proste musí byť akceptovaná. Nikto ju nikomu nevnucuje, nemusí ju sledovať, čítať, klikať na ňu.
Na väčšine hodnotných webov na internete (možno okrem wiki) nájdete okrem kvalitného obsahu aj reklamu. Prečo? Pretože zisky z nej motivujú autora, aby písal ďalšie a ďalšie kvalitné články, aby dal kúsok svojho know how svojim pravidelným čitateľom, či náhodným okoloidúcim.
Ako bolo v danej diskusii spomenuté – domnienka je, že táto reklama nemôže zarobiť toľko, aby sa za ňu oplatilo „ničiť“ hodnotný obsah. O ničení sa ale nedá hovoriť, ak beriete na vedomie, čo som písal pár viet hore – kvalitu ostatných článkov platené PR nijak neovplyvní. Ak slovenský blog dokáže mesačne generovať zaujímavé sumy v stovkách EUR, je to pre autora výborný signál na ďalšom rozvíjaní a písaní kvalitného obsahu. V komentároch som spomínal aj fakt, že napísať niektoré články trvalo niekedy aj celý deň (doslova od 8:00 do 16:00). To si naozaj bloger nezaslúži nejakú odmenu? Prečo každý na Slovensku čaká všetko zadarmo? V zahraničí je to úplne normálna a prirodzená vec. Na spravodajských portáloch je to bežné aj u nás. Na blogu je to ale zlo? To nie je moje vyplakávanie a prosenie o odpustenie, to je holý fakt. Každého z blogerov motivujú tak pozitívne komentáre, ako aj retweety, či lajky – ale samozrejme aj finančná odmena. To nie je o tom, že všetko robíme len za peniaze, to je o princípe fungovania celého „stroja“.
Neberte to ako fňukanie, neberte to ako výhovorky, ale je proste faktom, že reklama môže mať aj pozitívny efekt (a nie že „môže“, ale aj má).
Áno mnohé firmy a dokonca mediálky majú záujem publikovať na blogoch. Blogy majú radi ľudia, majú ich radi vyhľadávače, tak sa niet čomu čudovať. Samozrejme, ak si už niekto vytvoril názor a vyhodil môj blog z RSS čítačky, chápem ho a akceptujem jeho názor, tiež nemám rád zaspamované weby. Garantovať však môžem, že tento zaspamovaný nebude. Jednu chybu uznávam, PR články nemajú dodatočné označenie, že sú reklamou – chybu ale v budúcnosti rád napravím.
Na koniec by som rád ospravedlnil mojim čitateľom – v posledných 2 mesiacoch sa blogu venujem pomenej. To ale nie je spôsobené lenivosťou, ale istými problémami v podnikaní, ktoré ma v nedávnej dobe postihli (a bolo ich treba urgentne riešiť). Blogu sa plánujem venovať aj do budúcnosti, písanie ma vždy bavilo – je to veľmi príjemný relax a cítim sa fajn, ak moje texty ľudí inšpirujú, pomôžu im, potešia, pobavia. Podnikám na internete už istú dobu a o niektoré skúsenosti a časť know how sa rád podelím. Rád by som v blízkej budúcnosti publikoval sériu článkov zameraných na SEO a monetizáciu webu, ktorým sa aktívne a denne venujem.
Pingback: Blog – zviditeľniť sa, zarobiť a vyventilovať sa
Pingback: Mať na blogu reklamu? « Midra blog
Jelenik: Kludne mozes vidiet cely clanok, to nevadi. Tak ci tak sa citacky uberaju smerom zobrazenia celeho clanku bez sidebarov reklamy atd.
Mám tvoj web v čítačke a nemám problém PR články jednoducho ignorovať :) Tak by to mali robiť aj ostatní. Reklama bola, je a vždy bude súčasťou webu. PR článok vadí asi len tým, ktorý majú nainštalované kadejaké Ad-blockeri a pred reklamou v PR článku ich neochránia :)
Btw. v čítačke vidím komplet článok – to je zámer? Nebolo by pre teba lepšie, keby si dal tam len úvod?
Jano ja s tebou suhlasim, akurat jedna vec – ja si (zatial) nemozem velmi vyberat z inzerentov, nie som natolko velky pan a viacmenej to mesacne celkom pekne sedi.
Osobne som nie je veľkým fanušíkom reklamy, ale čoraz viac na blogoch ale aj iných stránkach sledujem, že reklama sa dá zakomponovať elegantne a „slušne“ (neskrytá reklama). Často si sám zo zaujimavosti prečítam PR článok, recenciu alebo kliknem na nejaký odkaz. Reklama môže byť podávaná nenásilne a ak má ešte aj vlastnú seckiu (kategoriu), tak aj prehľadne. Samozrejme. za kvalitu a objektívnu výpovednú hodnotu PR/recenzie zodpovedá autor alebo správca blogu, či stránky a všetko ide na jeho hlavu. Netreba hneď skočiť po každej ponuke za trochu väčšiu sumu a treba si reklamu na svoj web dôsledne vyberať – zodpovedáte predsa za jeho kvalitu a tým pádom aj za kvalitu vášho webu. Tiež viac preferujem recenzie, zdajú sa mi objektívnejšie a väčšinou vyžadujú priamy kontakt autora so službou alebo produktom.
Čo sa týka PR článkov tu na Vladovom blogu, tak v podstate nemám nijaké výhrady, aj keď občas je vidieť, že sú v nich použité isté klišé a marketingové frázy.
Ten posledný mi tiež moc nesadol, ale zase mi ani náhodou nepokazil celkový dojem z blogu. Len tak na okraj, mne sa napríklad z pohľadu vývojára webových stránok a aplikácií ich web celkom páči, lebo je prehľadný a svieži a človek sa relatívne rýchlo dozvie hľadaná informácie. Klasická známa štruktúra a žiadne zbytočné vizuálne okrasy webu.
Mám rád, keď sú tieto články nie je zaradené len tak medzi ostatnými aj keď by som ocenil ešte nejaké výraznejšie vyznačenie, že sa jedná o „platený článok“ a takisto by si mohol viac recenzovať. To jest dostať sa do priameho kontaktu (aspoň krátkodobého) s tým o čom píšeš.
Reklama na tomto blogu je neprehliadnuteľná, ale zas na vás nijak agresívne nevybafuje a celkom ladí do štrukúry a dizajnu. Ja by som jej dal asi menej, ale taký je trend a bohužial sú návštevníci webových stránok v našich končinách nie je moc ochotní platiť ani za kvalitný obsah („Piano“ so svojími plusmi a mínusmi je zatiaľ celkom úspešné a možno aj ono posunie úroveň slovenského internetu trošku vyššie). Radšej ho oželejú alebo si nájdu inú šedu cestu ako sa k nemu dostať. Ako ja nemám rád tento prístup, občas mi to pripadá akoby si niektorí zadubenci mysleli, že keď raz zaplatia za pripojenie k internetu, tak potom už patrí automaticky všetko čo na ňom nájdu, ale to je už na inú diskusiu.
Nech sa paci :)
Hodím to asi k sebe na blog ako to vnímam ja ;)
Ono problem je, ze zaujemcovia ponukaju casto take sluzby, ktore ja proste nedokazem objektivne recenzovat (vacsinou su to veci, s ktorymi nemam ziadnu skusenost a neviem o nich nic). Dalsia vec ze odborna recenzia je casto tvrdym orieskom a kvalitne spracovanie trva casto aj cely den (osobna skusenost). Za tuto pracu mi uz ale nikto nezaplati, pretoze nikto nie je ochotny zaplatit za x hodin recenzovania. V konecnom dosledku, na slovenskom blogu, mozem byt vobec rad, ze dokazem vyuzit potencial tych inzerentov, co mam. Urcite by to bolo ine, ak by sa jednalo o rozmernejsi blog. Mimochodom toto bol povodne osobny blog, ktory evoluciou zmutoval niekde dalej, to sa da aj na clankoch vsimnut.
Ja osobne sa snažím PR článkom vyhýbať. Ak to nejde, tak len vtedy ak mám daný produk/službu odskúšanú. Ale vtedy to píšem nie ako PR, ale ako recenziu. Ty ako autor svojho osobného blogu získavaš určitú autoritu u čitateľov, takže ak je PR článok potom na prd, alebo sa proste niečo stane tak si to zlízneš ty. Recencia je lepšia ako PR článok, ako pre Teba, tak aj pre čitateľov a v konečnom štádiu aj pre samotného zadávateľa.
To stale nemeni nic na tom, co som pisal. Ak to aj je osobny blog, a PR zaradim do sekcie reklama, kazdy si moze vsimnut ze sa jedna o reklamu a nie o osobny nazor. Samozrejme, je to diskutabilna tema, ale kazdy z vas by to bral rovnako ak by bol na mojom mieste. Ja nie som (nastastie? bohuzial?) ziadny samaritan.
Možno je to tým, že to máš ako osobný blog. Reklama ľuďom nevadí (bannery, PPC atd) ale už PR články ano. Preco? Lebo PR článok nie je Tvojim názorom, dostal si za to zaplatené a ludom to proste uz nepríde ako osobný názor. Skôr prezijú viac bannerovych ploch ako PR clanok
Nenechaj sa znechutiť pár zúfalcami.
Mne osobne forma reklamy na tvojom blogu nevadí.
Nech sa darí