V tomto poste prejdem zopár bodov, ktoré sú z môjho subjektívneho pohľadu optimálne, pri tvorbe obsahu (či tvorbe webu/blogu samotného). Práve kvalitný obsah je najdôležitejším faktorom pri dosahovaní popredných pozicií vo vyhľadávačoch. Nasledujúce body neberte ako návod, skôr ako pomôcku (vhodnú napr. pre začínajúcich blogerov).
-
Copywriting – kvalitný textový obsah stránok
Novinárčina, kvalitné, dobre „čitateľné“ texty. Stanovte si tému o ktorej budete písať. Píšte o tom, čo vás zaujíma, z oblasti, z ktorej máte vedomosti. Píšte zrozumiteľne, tak aby tomu rozumel nielen odborník ale aj laik. Píšte stručne, nie príliž „rozťahaným“ štýlom. Text si vždy po sebe prečítajte. Pri čítaní by nemalo dochádzať k „zadrhnutiam“, musí byť čitateľný plynulo. Z osobnej skúsenosti viem, že si veľa ľudí radšej prečíta stručný spot, ktorý ide okamžite k veci, ako rozťahané a podrobné vysvetľovanie.
-
Kľúčové slová v texte
Textový obsah, ktorý tvoríte, by mal byť vhodne a prirodzene doplnený o kľúčové slová. Vhodné zakomponovanie do nadpisu (title tag, Hx nadpisy) je jedným z prvých krokov k úspechu. Nadpis však nestačí a preto využite kľúčové slová aj v ostatnom texte a napríklad aj v ALT popiskoch obrázkov (príbuzných danej tématike). Píšete o brigáde v lete 2009? Slová brigáda a leto 2009 sú tie kľúčové, na ktoré by ste radi svoje články videli na predných pozíciách vo vyhľadávaní? Nadpis typu „Čo budem robiť toto leto“ určite nebude to „pravé orechové“ ani pre vyhľadávače ani pre návštevníkov. Ale „Brigáda pre leto 2009“ bude mať určite väčší úspech. Kľúčové slová vhodne skloňujte – „o možnostiach brigády“, „v lete 2009 je nebude jednoduché zohnať brigádu“ a podobne.
-
Pravidelná aktualizácia webu
Nestačí mať kvalitné texty, ktoré budú staré a neaktuálne. Google má rád „čerstvé“ informácie a pravidelnú aktualizáciu o nové články a nový obsah. Píšte pravidelne, stanovte si časové intervaly (každý deň, raz za týždeň, raz za mesiac) – tak, ako vám to vyhovuje. Na to si zvyknú aj vaši pravidelní čitatelia a budú sa k vám pravidelne vracať. RSS je výbornou pomôckou a google ho „má rád“. Žiadne kúzlenie so sitemap.xml, ak máte RSS, o skorú indexáciu vašich blogspotov máte postarané.
-
Kvalitný kód – onpage SEO optimalizácia
K tejto tématike existuje nespočet kvalitných zdrojov (narp. slovenský SEO Chat), nemá význam ju podrobnejšie rozpisovať. Onpage – optimalizácia zdrojového kódu stránky je však dôležitá a určite by ste jej mali venovať dostatok času. V tejto oblasti sú však nutné poznatky z oblasti kódovania html a css, čo môže byť pre mnohých kameňom úrazu. Našťastie máme v dnešnej dobe široké možnosti využitia free riešení – založiť si blog, ktorého kód je vopred systémovo optimalizovaný nie je problémom. Jednak je možné registrovať si subdoménu s predinštaľovaným a odladeným systémom (wordpress.com, blogspot.com), prípadne si zaobstarať vlastnú doménu s hostingom nainštaľovať si jeden z free redakčných systémov (Drupal, Joomla, pre blogy typicky wordpress).
-
Budovanie spätných odkazov – linkbuilding – offpage SEO optimalizácia
Linkbuilding je taktiež jednou z populárnych tém danej oblasti. Jednoduché vysvetlenie pre laikov – čím viac na vás odkazuje (obsahovo podobných) webov, tým lepšie pre vás. Čím je stránka, ktorá na vás odkazuje kvalitnejšia, tým lepšie pre vás. Vo všeobecnosti platí, že je lepšie, ak sa jedná o jednu dominantnú (1. pozícia vo vyhľadávaní na dané kľúčové slovo) ako o viac miniatúrnych. Ako však takéto odkazy získať? Pre blogerov by to nemal byť žiaden problém. Vrámci blogerských komunít je zvykom odkazy na svoje blogy vzájomne vymieňať. Taktiež je možné prilákať odkazovanie na dobre napísaný, zaujímavý, či originálny obsah (to je ten najlepší prípad, spätné odkazy sa „hrnú samovoľne“). Ako ale získať backlinky pre firemnú prezentáciu? Odkazy samovoľne neprídu a konkurencia vám vo vašom budovaní pomáhať taktiež nebude. V tejto situácii veľa ľudí siahne po kúpe odkazov. Áno, je to jedna z možností, treba však pripomenúť, že nie najoptimálnejšia, keďže ju vyhľadávače nemajú príliž v láske a snažia sa proti nej bojovať. Možnosťou je vytvorenie nekomerčnej stránky (najlepšie blogu), zaoberajúcej sa danou tématikou všeobecne. Takýto web nemá problém získať pozornosť a spätné odkazy. Z neho môžete odkazovať na svoje komerčné projekty ľahko a jednoducho. V poslednej dobe sa tešia veľkej obľube tzv. sociálne siete (najznámejšie sú Facebook, Del.icio.us, slovenské Pozrisi.sk, vybrali.sme.sk, či české Linkuj.cz). Tu môžete publikovať odkazy na články svojho webu, tým získavate okrem návštevnosti spätné odkazy. V neposlednom rade (a hlavne na začiatku) je vhodné registrovať svoje stránky v katalógoch.
-
Na čo by ste nemali zabudnúť
Na koniec v skratke zhrniem zopár posledných rád. Vec, na ktorú sa v často zabúda je interné prelinkovanie obsahu. Pod týmto pojmom sa myslí odkazovanie na obsahovo podobné články pod článkom. Človek by mal možnosť prečítať si článok a v prípade záujmu pokračovať v príbuzných témach. SEO url sa v poslednej dobe stali neodmysliteľnou súčasťou každej moderne stránky a blogu. Aký zápis URL adresy sa vám viac páči?
www.stranka.sk/kategoria=19&clanok=5
alebowww.stranka.sk/politika/parlamentne-volby
? Myslím, že zvolíte ten druhý – Google myslí podobne ako vy (alebo sa o to aspoň snaží :)).
Áno, uhádli ste. Aj názov tohoto článku je metódou, ako dosiahnuť vyššej návštevnosti a „sledovanosti“, konkrétne tohoto blogu. Väčšina z hore spomenutých spôsobov a rád je rokmi overená a určite bude fungovať. Pevne dúfam, že si budúci blogeri, tvorcovia internetového obsahu, či začínajúci webdesignéri vyberú z riadkov hore to svoje a moje rady im pomôžu.
dobry clanok.. fakt
Diky, myslim ze clanok pomohol…
Najtazsie je ziskat prvych 10 .. potom 100 navstev. Dalej je to uz imho malina ale uvidi sa
Dik za radu, asi jediny normal blog nie reklama na SEO služby.
spamovanim na vybrali.sme.sk, ze exot?
Ak nieco chces, tak sa predstav rony ;-)
to su asi pre mna rady aby som sa to uz konecne naucila vsak? :D
Je to dobre, naozaj dobre a este by som dodal: ak pribudne nova informacia, dat to na vybrali.sme.sk, linkuj,cz a podobne weby. Ziskate tak dalsie backlinky zadarmo a tiez navstevy= potencionalni navstevnici alebo zakaznici.
fajn postík…
Na socialne siete som celkom zabudol. Doplnim.
Napomáhajú aj spätné odkazy zo sociálnych sieti, ako je napríklad ASDF a pod a návštevnosť.
Pekne rozpísané a inak niekedy dosť pomáhajú pri SEO optimalizácii aj redakčné systémy.