Čo je úspechom dobrých pozícií na populárne a hľadané kľúčové slová? Čo je úspechom vysokej návštevnosti z vyhľadávačov? Čo je dôležité vedieť pri budovaní webu, ktorý budú vyhľadávače milovať aj v roku 2012? O čo-to z osobnej skúsenosti sa s vami rád podelím.
Obsah je a bol vždy základ
Google to tvrdí už od začiatku. Bohatý, hodnotný a prínosný obsah je rozhodujúci. I keď aj o tom sa dá polemizovať. Napriek tomu toto všeobecné pravidlo platí. Ak budujete web, hodnotný obsah by mal byť prioritou. Kvalitný obsah si vždy nájde svojich čitateľov, ktorí nebudú váhať s jeho zdieľaním na sociálnych sieťach – k tejto téme sa ešte dostaneme.
Moje odporúčania:
- Ujasnite si, čo sú vaše hlavné kľúčové slová, nájdite všetko, čo s nimi súvisí a má hľadanosť. K tomu dobre poslúži už známy Adwords Keyword Tool (ďalej už len AKWT). Na základe toho vytvorte kategórie (najhľadanejšie) / podkategórie (menej hľadané), zaraďujte do nich články/produkty/podstránky, ktorých názov obsahuje hľadané výrazy úzku súvisiace s kategóriou. Vrámci tohoto všetkého využívajte tagy ako alternatívne kategórie – výrazy ktoré by by sa nehodili do kategorizačnej štruktúry, ale pritom majú hľadanosť (dohľadateľnú cez AKWT).
- Maximalizujte textový obsah. Ak by mal byť príliš dlhý použite CSS štýly a javascript na jeho „upratanie“ napr. do tabov. Dajte pozor na black metódy – nevhodné skrývanie, nelogické prekrývanie inými prvkami, biely text na bielom pozadí a pod. – vyhnite sa im. Píšte čo najviac textu zmysluplného, gramaticky a štylisticky správneho textu. Do textu vkladajte (ideálne unikátne, vami vytvorené) obrázky, popisujúce okolitý text. Využite alt tagy obrázkov, k doplneniu alternatívneho textu popisujúceho obrázok. Nenásilne obohaťte alt tagy o dôležité kľúčové slová daného článku.
- V texte používajte kľúčové slová, skloňujte a časujte ich. V <title> tagu použite najhľadanejšie longtaily (viacslovné kľúčové slová, napr. lacný stavebný materiál), do H1 vložte ich synonymickú verziu, dobre čitateľnú návštevníkovi. V texte použite presne tie longtaily, ktoré ste použili už v <title> a H1 (minimálne raz). Kľúčové slová nenásilne využívajte aj v podnadpisoch, tučne alebo kurzívou vyznačneých odsekoch (<strong>, <em>). Kľúčové slová použite aj ako anchor na odkazovanie na dôležitý zdroj informácií, ktorý sa ich týka (napr. wikipédia).
- Pekne naštýlovaná a naformátovaná pätička webu je vhodným miestom na doplnenie obsiahleho popisu vášho webu.
- Ak sa dá, popisujte kategórie vášho webu unikátnymi popismi. Výpis produktov / článkov nie je vždy najlepším textom. Ak by to inak nešlo a štruktúra a grafika webu by to nedovolila, skryte text javascriptom + vytvorte tlačítko na jeho opätovné odhalenie / skrytie.
Suma sumárum, textový obsah naozaj maximalizujte. CSS štýly a javascript pomôžu k jeho „uprataniu“.
Spätné odkazy a linkbuilding – nech štava tečie správnym smerom
O postupoch pri budovaní spätných odkazov som sa podrobne rozpísal v článku Prirodzený linkbuilding alebo ako májú vyzerať spätné odkazy. Sila platených odkazov, keywordov v anchoroch (text odkazu) odkazov smerujúcich na váš web a proste odkazov ako takých už ale nie je taká prioritná, ako tomu bolo v minulých rokoch. Seomoz o tom vie svoje, ale určite si toho všimol aj každý SEO expert (aj keď si to niektorí nechcú priznať). Je to tak, posunuli sme sa a faktorov ovplyvňujúcich pozície je viac a niektoré naberajú na význame každým dňom. Je jasné, že nie každý tento efekt môže pozorovať, ale najkonkurenčnejších kľúčových slov sa to jasne dotýka. Ok ale čím to dobehnúť? Sociálnymi sieťami. Tých sa bude týkať aj väčšina mojich odporúčaní.
Moje odporúčania:
- Držte sa korektného získavania spätných odkazov. V tom vám môže pomôcť už spomínaný článok.
- Vybudujte si profily pre svoje weby na všetkých populárnych sociálnych sieťach – Facebooku, Twitteri, Google Plus ale aj Linkedin, či Youtube (ak je to vhodné). Napĺňajte svoje kanály svojich sociálnych sietí hodnotným, informačným, zaujímavým, virálnym obsahom. Opatrne odkazujte na svoje weby. Dôležitá je pravidelnosť aktualizácií, čo najmenšia komerčnosť a vtieravosť. Vytvorte si aplikácie, či súťaže ktoré budú lákať fanúšikov k pripojeniu sa k vašej skupine, kanálu, či profilu. Všetky sociálne siete podporujú odkazovanie – linkovanie, treba ho využiť. V tomto prípade ignorujte fakt, že (takmer všetky) odkazy sú označené atribútom nofollow. Tieto odkazy vám prinesú návštevnosť a to je dôležité.
- Využívajte tlačidlá Like a +1. Už dlho sa na internete šušká o tzv. social ranku, ktorý si môžeme laicky predstaviť ako hodnotu početne zieľaných, like-ovaných, retweetovaných, +1-ovaných stránok. Google už spustil personalizované vyhľadávanie vo svojom prehliadači a tak (ak ste prihlásení do siete Google Plus), máte prednostne „servírované“ weby, ktoré sú v tejto sieti zdieľané a +1-ované.
- Dnes skôr dostanete like/share/retweet/+1 ako backlink z webu vášho čitateľa. Je to fakt, ktorý skôr či neskôr vezmú v úvahu vyhľadávače a vytvoria z neho jeden z významných faktorov. Overenie pravosti je však zatiaľ problém, na internete vzniklo množstvo služieb, ktoré ponúkajú stovky lajkov a +1 za určité poplatky. Tieto služby by však nevznikli, ak by si ich autori a zákazníci neuvedomovali dôležitosť hore uvedených faktov.
- Ak pravidelne navštevujete diskusné fóra, pravidelne komentujete weby, využívajte ich možnosti odkazovania na vlastné weby. Komentáre väčšinou obsahujú kolonku WEB alebo URL, fóra ponúkajú možnosť pridania popisku pod všetky príspevky, prípadne zadanie URL vášho webu v profile. Niektoré gray/black hat metódy sa zameriavajú na získavanie tisícov backlinkov práve týmto spôsobom. Skôr či neskôr však Google tieto techniky patrične „odmení“. Pravidelné prispievanie na tématicky podobné weby však neuškodí, resp. pomôže. Mne sa osvedčilo napr. toto: položím zaujímavú otázku na fóre, prebehne diskusia. Na túto tému napíšem hodnotný článok a z diskusie ho nalinkujem (buď z pôvodného článku, otvárajúceho diskusiu, alebo ako posledná odpoveď v téme).
- Veľmi hodnotné sú odkazy z kvalitných blogov. Ak máte možnosť ich nadobudnutia, určite túto možnosť využite. Platí pravidlo že radšej odkaz z 1 kvalitného blogu, ako z 10 nekvalitných (nových, vytvorených za účelom predaja linkov atď.). Ako rozoznať kvalitný blog od nekvalitného? Zistite si počet článkov, ich popularitu (komentáre, lajky), pravidelnosť prispievania, vek blogu (kedy bol publikovaný prvý článok), kvalitu textov a obsahu.
Použiteľnosť webu – nedávajte im dôvod k odchodu
Predstavte si, že na na váš web prídu návštevníci a okamžite odídu. Nepokračujú preklikávaním sa cez web, pretože ich neoslovil, znechutila sa im reklama, prípadne nevedia kam kliknúť. Proste odídu. Vzniká tzv. bounce rate. Tieto hodnoty si všímajú aj vyhľadávače. Príliš vysoký bounce rate nie je dobrým impulzom pre vyhľadávač. Znamená, že návštevník zo stránky odišiel a nezaujala ho. Práve toto by malo byť zase impulzom pre vás, aby ste svoj web vytvorili použiteľnejším.
Moje odporúčania:
- Podsúvajte návštevníkovi ďalší odporúčaný obsah, na ktorý sa môže „prekliknúť“, udržte ho na webe zaujímavým obsahom (ako som spomínal na začiatku), štruktúra webu by pritom mala byť prehľadná, aby sa v nej mohol návštevník jednoducho pohybovať a nemusel rozmýšľať.
- Spravte web doslova blbuvzdorným, musí ho vedieť používať tak dieťa, ako aj dôchodca, tak ITčkár, ako neskúsený a príležitostný surfer. Možno si poviete, že prečo je toto dôležité pri SEO optimalizácii? ak vám to nedošlo, prečítajte si predchádzajúci bod.
SEO 2012 a SEO blízkej budúcnosti
Veštbou môže byť už spomínaný SEOmoz článok, ale určite netreba panikáriť. Výrazné extrémy v postupoch budovania kvalitného a z vyhľadávačov navštevovaného webu netreba očakávať. Obsah a odkazy sú a budú dôležité, sociálne siete netreba podceňovať, berte ich ako čerešničku na torte. Aktualizujte ich obsah, tak ako sa staráte aj o obsah svojich webov. Nestrácajte čas hľadaním black metód, ktoré časom všetky vyhľadávače odhalia. Popularizujte svoj web s rozumom, nech z vás zbytočne nespravia spamera (hlavne na diskusných fórach). Sledujte pozície svojho webu a analyzujte svoje kľúčové slová a longtaily. Snažte sa, aby ich rozloženie vrámci textu bolo čo najprirodzenejšie.
Ak je toto napriek všetkému pre vás španielska dedina, ak váš web nedosahuje dostatočné úspechy, oslovte SEO experta. Nie je hanba osloviť odborníka a popritom sa venovať niečomu, v čom ste zručnejší a v čom máte prax.
Pingback: Odkaz, ktorý neprenáša návštevnosť, nie je (prospešným) odkazom!