Som veľkým fanúšikom F1 a dianie okolo tohoto športu podrobne sledujem. V poslednej dobe sa začínajú vynárať články o tom, prečo ľudia Vettela, ako už prakticky 4násobného majstra sveta, neakceptujú, prečo bučia pri pódiovej ceromónii, prečo dostáva tak extrémne nízke hodnotenia od fanúšikov na stránkach venovaných F1.
K napísaniu tohoto postu ma inšpiroval článok Začnime už Vettela akceptovať! z F1.sk. Preto vám ho odporúčam prečítať ako prvý.
Väčšina médií začína nabádať fanúšikov, aby Vettela konečne začali akceptovať, aby sa zmierili s tým, že je najlepším jazdcom v najlepšom aute. Že je naozaj skvelým jazdcom, ktorý to dokazuje na potupe svojho tímového kolegu, Marka Webbera. Fanúšikovia McLarenu, či Ferrari, nikdy nebudú s chuťou pozerať, ako víťazí súper.
Ale prečo to zachádza tak ďaleko, že im ostáva na zvracanie, keď počujú už xtý krát v danej sezóne po pretekoch „Yes, baby!“ a vidia vztýčený ukazovák?
Ja som presvedčený o tom, že to nie je len o sympatiách (resp. antipatiách) k jazdcovi, ako takému. Sebastian Vettel je milý, vtipný, dokonca (ževraj) skromný, ale má tú pravú dravosť a v správnych momentoch aroganciu, akú mal aj Schumacher vo svojej zlatej ére. Verejne spravil niekoľko nepekných ťahov voči svojmu tímovému kolegovi (Malajzia 2013 a multi21), ale to platí o väčšine majstrov sveta. Na vine nie je teda (len) samotný jazdec. Na vine je tím, za ktorý jazdí.
Tím Red Bull Racing – „história“ od roku 2005
Red Bull ako tím F1 vznikol zakúpením stajne Jaguar koncom roku 2004 a jeho prvá sezóna je 2005. Má teda 8 rokov (tento článok je z roku 2013). Porovnajme si ho so súčasnými hlavnými súpermi:
Scuderia Ferrari je taliansky automobilový tím Formuly 1, ktorý založil Enzo Ferrari v roku 1929 v mestečku Maranello. Súčasným prezidentom pretekárskeho oddelenia spoločnosti Ferrari je Luca di Montezemolo. Symbolom Ferrari je čierny vzpínajúci sa kôň na žltom poli. Scuderia Ferrari pretekala od svojho založenia až do roku 1939 (10 rokov) pre značku Alfa Romeo a až v roku 1948 sa objavuje na pretekoch Formuly 1 ako značka Ferrari s vozidlom F 125. (zdroj wiki).
McLaren je anglický automobilový tím Formuly 1, ktorý založil v roku 1963 Novozélanďan Bruce McLaren. Prvé preteky, ktorých sa tím zúčastnil, boli Veľká cena Monaka v roku 1966. (zdroj wiki)
WilliamsF1 (celý názov Williams Grand Prix Engineering Ltd.) je anglický automobilový tím Formuly 1, ktorý založil Sir Frank Williams a Patrick Head v roku 1978. Prvý závod ktorého sa tím zúčastnil, bola Veľká cena Argentíny v roku 1978 a prvé víťazstvo si pripísal Švajčiar Clay Regazzoni v Grand Prix Veľkej Británie 1979. (zdroj wiki)
Mercedes GP (celý názov Mercedes Grand Prix) je anglický automobilový tím Formuly 1, ktorý vznikol v roku 2009. Je pokračovateľom úspešného nemeckého tímu, ktorý vo Formuli 1 pôsobil v sezónach 1954 a 1955, kedy získal i dva majstrovské tituly (Juan Manuel Fangio). (zdroj wiki)
Sauber je švajčiarsky automobilový tím Formuly 1, ktorý založil Peter Sauber v roku 1992. Sídli v meste Hinwil, kde má vývojové centrum aj dielňu. Prvý závod ktorého sa tím zúčastnil, bola Grand Prix Juhoafrickej republiky v roku 1993. V rokoch 2006–2009 bola majoritným vlastníkom spoločnosti automobilka BMW a tím vystupoval pod názvom BMW Sauber. (zdroj wiki)
Lotus F1 predtým Renault, predtým Benetton, predtým Toleman vznikol v roku 1981. Menili sa síce názvy a investori, vedenie však viacemenej ostávalo (kvôli afére crashgate musel odstúpiť Flavio Briatore a bol nahradený Ericom Boullierom).
Myslím, že chápete, čo tým chcem povedať. Red Bull je vnímaný ako tím bez ducha, bez histórie, je vnímaný ako značka, ktorá priša do F1 a ovládla ju veľkým mnozštvom peňazí. Tvrdo pracujú na aute, majú najlepšieho aerodynamika a dizajnéra minulosti aj súčastnosti Adriana Neweyho, stavajú autá tak, aby sedeli hlavne Vettelovi a jeho štýlu a vychádza im to. Ale nemajú za sebou históriu, nemajú tím, v ktorom pôsobili legendy tohoto športu a ktorý sa stal legendou. Ani po 4 majstrovských tituloch sa toto nezmení. Chce to čas, chce to určité neúspechy, ktoré vždy nevyhnutne po (akokoľvek dlhom) úspechu nasledujú.
Fanúšikovia iných tímov ako Ferrari sledovali s nevôľou zlaté časy Ferrari a Michaela Schumachera. Bučanie a neuznanie úspechu je však v podaní Red Bullu a Vettela vyšší level.
Čo sa musí zmeniť, aby začala verejnosť akceptovať kvality Vettela?
Určite je to prestup do iného tímu, aj keď by to bola logicky hlúposť. Prečo by Vettel odchádzal odtial, kde sa víťazí? Ale ak sa nad tým zamyslíte, nie je to až taká hlúposť a nie je to ani nič neobvyklé. Videli sme to už v minulosti. Majstri sveta odišli z víťaznej stajne, pretože hľadali výzvy. Bol to aj spomínaný Schumacher, ktorí opustil majstrovský Benetton na konci roka 1995, aby v 1996 začal pretekať za Ferrari, ktoré bolo v tej dobe tímom stredu poľa s nízkou spoľahlivosťou a občasnými pódiami. V roku 1997 už bojoval o majstrovský titul a vo Ferrari sa stal legendou. Na druhej strane Hill spravil chybu, keď v roku 1996 odišiel z dominantného Williamsu do nespoľahlivého Arrowsu.
Pointa však ostáva, majstri sveta odchádzajú do iných tímov, aby si dokázali, že majú na to vyhrať vždy a všade. Ak sa im to podarí, získajú „formulovú nesmrteľnosť“ a uznanie tak vlastných, ako aj konkurenčných fanúšikov.
Ak Ferrari naozaj v najbližších rokoch získa Vettela do svojich radov, neverím, že bude na pódiách vybučaný.
Prečo nás dominancia Vettela nebaví?
Vo väčšine prípadov je to práve kvôli tomu slovu „dominancia“. Ak by sa viedli vyrovnané súboje, ako tomu boli v 80tych rokoch medzi Prostom a Sennom, ktorí mali mimochodom dominantné auto, nikomu by to nevadilo. Vettel však nemá konkurenciu, ktorá by s ním dokázala súperiť. Nejde preto len o Vettela samotného, nás nebaví neschopnosť Webbera, nás nebaví neschopnosť konkurencie, dosiahnuť na kvality auta Red Bullu. Pokiaľ bude Vettel jazdiť v dominantnom aute Red Bull, nikdy sa situácia príliš nezmení. Fanúšikovia mu budú udeľovať nízke hodnotenia, napriek presvedčivým víťazstvám a svojim miláčikom – Alonsovi, Hamiltonovi, či Raikkonenovi budú hádzať 10/10 za druhé, tretie, alebo aj horšie umiestnenia.
Vďaka patrí sponzorom tohoto článku: