Collabim – recenzia komplexného analytického SEO nástroja

By | 13. apríla 2012
Collabim – recenzia komplexného analytického SEO nástroja

SEO nástrojov je plný internet. Niektoré sú fajn, niektoré vám tlačia do hlavy nezmyselné skóre body, niektoré sú platené, niektoré zdarma. My si dnes predstavíme skvelý nástroj Collabim, určený na správu spätných odkazov, kompletnú štatistiku kľúčových slov a ich pozície, vyhľadávanie vhodných stránok na získanie spätných odkazov a veľa ďalšieho.

Pred Collabimom som pre svoje vlastné potreby, meral a sledoval pozície vo vyhľadávačoch manuálne. S príchodom viacerých projektov, pri ktorých bolo nutné pozície sledovať, som sa rozhodol začať hľadať vhodný nástroj, ktorý mi toto uľahčí. Ako som písal v článku na blog.serp.sk/collabim, donedávna mi stačila free verzia, teraz mám možnosť testovať platenú full verziu.

3… 2…1… začíname!

Prvým krokom, ktorý musíte spraviť, je registrácia svojho Collabim účtu. Po prihlásení máte možnosť do nástroju vložiť jeden web (nemusí byť váš) a pokiaľ si nezaplatíte jeden z tarifov, nemôžete využívať niektoré funkcie. Na začiatok a otestovanie a spoznanie Collabimu to však bohate stačí. Pri pridávaní webu si dajte pozor na hlavný jazyk webu, ten je dôležitý kvôli meraniu pozícií kľúčových slov v správnej jazykovej verzii Googlu (pre Česko je pripravené aj meranie v Sezname).

Ďalej si predstavíme sekcie nástroja, resp. ich využitie.

Prehľad

Prehľad je niečo ako nástenka posledných zmien, ktoré sa udiali (ukážka). Ak ste získali nové spätné odkazy, nájde ich výpis práve na tejto nástenke. Zaujímavejšie sú dôležité zmeny pozícií vo vyhľadávačoch – tu vidíte, najdramatickejšie zmeny pozícií daných kľúčových slov, či už ide o kladné, alebo záporné rozdiely.

Odkazy

Linkbuilding je jednou z hlavných súčastí optimalizácie pre vyhľadávače. Ak nemáte prehľad v získavaných spätných odkazoch, od kedy – do kedy na vás bude odkaz smerovať, na aký anchor, na akú cieľovú stránku atď. Ak si všetky odkazy pekne prehľadne začleníte podľa typu (spätný odkaz, registrácia v katalógu, článok, banner, odkaz z diskusie) a stavu (naplánovaný, subjekt kontaktovaný, kompletný), získate značný prehľad pri budovaní linkbuildingu. Jednotlivé odkazy môžete alternatívne zaraďovať do (vlastných) kategórií, písať k nim poznámky. (ukážka)

Kľúčové slová

Kľúčové slová je sekciou Collabimu, ktorá je najdôležitejšou zo všetkých (ukážka). Práve tu si môžete pridať všetky dôležité kľúčové slová resp. longtaily, ktoré súvisia s vaším webom, sledovať ich umiestnenia vo vyhľadávačoch a mnohé ďalšie.

Prvým krokom je pridanie kľúčových slov do tabuľky. Tie môžete pridať buď ručne, alebo ich importovať z xlska Excelu, prípade z Google Analytics (Collabim ponúka výkonne prepojenie s Google Analytics, ale o tom neskôr). Po pridaní kľúčových slov Collabim zobrazuje súvisiace keywordy, takže ak ste na niektoré zabudli, tu ich môžete ľahko pridať. Ak je niekto lenivý, prípadne len skúša, čo nástroj dokáže, stačí, ak pridá jedno hlavné kľúčové slovo a následne mu budú ponúknuté všetky ostatné súvisiace. To je však vo väčšine prípadov nedostačujúce.

TIP: Kľúčových slov odporúčam doplniť čo najviac. Dáta môžete získať z Google Adwords Keyword toolu (prípadne Sklik nástroja na návrh kw), z Google Analytics vašej stránky, štatistík interného vyhľadávania na vašom webe, z Google suggestera atď. Pridávajte hlavne gramaticky správne kľúčové slová, s diakritikou. Pri meraní pozícií nie sú tak zaujímavé nespisovné, gramaticky nesprávne slová, tie je napriek tomu vhodné použiť na optimalizovanom webe. Kľúčové slová viete importovať aj z iného webu, ktorý už v Collabime pridaný máte – výborná možnosť, pokiaľ spravujete viac podobne zameraných webov.

Po úspešnom pridaní kľúčových slov nástroj začne zisťovať pozície, na ktoré sa váš web umiestňuje. Ak si slová “ohviezdičkujete”, Collabim ich pozície bude zisťovať denne (vhodné pri dôležitých slovách). Ak “ohviezdičkované” nebudú,  pozície bude zisťovať raz za 14 dní (vhodné pre menej dôležité slová). Po tom, čo sa vaše pozície začnú meniť, Collabim všetko zaznamenáva a po aktualizácii vyznačí o koľko sa pozície zmenili. Pohyb pozícií môžete sledovať aj prostredníctvo prehľadných grafov (ukážka).

Skvelou súčasťou tabuľky je hľadanosť daného keywordu v Google (prípadne Sezname). Táto funkcia je dostupná aj v Adwords Keyword toole, ale tu ju máte vrámci balíku so všetkým ostatným a pekne po ruke.

Nastaviť si môžete aj zobrazovanie poslednej aktualizácie pozícií, bounce rate (mieru ochádzania z webu), počet stránok za návštevu, počet odkazov s týmto anchorom (dáta čerpá zo sekcie odkazy). Zvyšujúce sa číslo počtu odkazov pre daný keyword by malo znamenať postupné zlepšovanie pozície, ktorú priamo tu sledujete. Sledovať môžete aj, hlavne pre e-shopy zaujímavý, konverzný pomer el. obchodu a transakcie a niektoré ďalšie.

Zaujímavosť je výkonné prepojenie s Google Analytics účtom. Na jeho základe je možný jednak spomínaný import kľúčových slov, ale aj taktiež sledovanie bounce rate, počet stránok za návštevu, konverzný pomer el. obchodu a transakcie. Vďaka tomuto prepojeniu získate naozaj komplexný balíček analýzy, štatistiky a dokonalej prehľadnosti o všetkom, čo sa optimalizácie týka.

Ešte doplním, že v tabuľke kľúčových slov je možné jednoducho vyhľadávať a filtrovať potrebné dáta.

Site finder

Súčasťou Collabimu je aj site finder, čo je vlastne poradca pri zisťovaní vhodných zdrojov backlinkov pre váš web. Site finder vyhľadá podobné weby vášmu (s tým, že komerčné weby viete odfiltrovať) , zisťuje ich spätné odkazy, odkazujúce web a počet stránok, z čoho vyrátava výsledné skóre (ukážka). Podľa skóre potencionálne backlink weby radí. Weby si môžete pridávať do adresára webov a Collabim vám poradí, aj z ktorých stránok daného webu by ste mali zíkať odkaz a aj na aký anchor by tento odkaz mal byť. Svoje rady vám dokonca odôvodňuje v prehľadnej tabuľke (ukážka).

Reporty a správa užívateľov

Vytváranie reportov na pravidelnej báze je dôležité pre držanie si vlastného prehľadu, ako ja informovanosti klientov. Nástroj generuje reporty v zadanom časovom období, nastaviť si môžete aj pravidelné zasielanie reportov na email (formát odt – OpenDocument, otvoríte ho napr. v OpenOffice, ale aj Office 2010, alebo Office 2007 s SP2).

Do Collabimu, samozrejme, môžete prizvať aj svojich spolupracovníkov, zdieľate s nimi jednotlivé projekty, ktoré môžu následne sledovať, prípadne spravovať (je možné nastavovať užívateľské oprávnenia).

Tarify Collabimu

Ako som už spomínal, Collabim vo free verzii ponúka možnosť pridania jedného webu a prakticky plne funkčnú sekciu kľúčové slová, naopak za site finder, reporty a možnosť spravovania ďalších webov. Basic balíček (na 5 webov) dostanete na mesiac za niečo vyše 18 EUR (450 Kč), v tomto sú už site finder aj reporty dostupné. Sám som používal Collabim takmer rok vo free verzii, ale keďže je mi naozaj všestranne nápomocný, zakúpil som Standard verziu (15 webov). Za tých pár EUR vám ušetrí hodiny manuálnej práce a analýz. Prehľad balíčkov je v nasledovnej ukážke. Platiť je možné PayPalom, resp. kreditnou kartou. Je nutné vytvorenie PayPal účtu, to však zaberie max. pár minút. Faktúru samozrejme obdržíte. Je škoda, že sa nástroj nedá platiť aj klasickým bankovým prevodom.

Na záver

Používanie Collabimu je až prekvapivo intuitívne a ak si aj s niečím neviete rady, nástroj vám radí priamo vo svojom rozhraní, prípadne vás odkazuje na dokumentáciu resp. video ukážky. Collabim využívajú aj agentúry ako Ataxo, H1.cz, Prokop software. Support chválim a hodnotím na výbornú, reakcie pána Jiřího Koutného sú rýchle, je ochotný pomôcť a ponúknuť riešenia.

Za vyskúšanie Collabimu nič nedáte, registrovať sa môžete tu.

3 thoughts on “Collabim – recenzia komplexného analytického SEO nástroja

  1. Pingback: Sledování pozic ve vyhledávačích s programem Collabim

  2. Pingback: Sledovanie pozícií vo vyhľadávačoch s programom Collabim

  3. Pingback: Collabim – šikovný nástroj na masové sledovanie pozícií - Blog.Serp.sk | SEO blog.serp.sk

Pridajte komentár