Ako dopadli tzv. PR weby a čo je ich ďalší level

By | 20. mája 2013

Každý, čo sa kedy zaoberal linkbuildingom sa v nedávnej minulosti musel stretnúť s tzv. PR webmi resp. webmi obsahujúcimi tzv. „PR“ články. Ako a prečo tieto weby vznikli a ako to s nimi vlastne dopadlo si povieme v tomto článku.

Ako to začalo?

Na začiatok si musíme vyjasniť fakt, že tzv. PR weby nemali s reálnym PíáR nič spoločné. Neviem kto ani prečo ich takto začal pomenovávať, možno to bolo kvôli tomu, že odkazmi zvyšovali gtPR (Google Toolbar pagerank). Jednalo sa o weby, kde si ktokoľvek mohol publikovať (väčšinou akýkoľvek) článok, ktorý (samozrejme) obsahoval tie správne odkazy na tie správne anchory. Tieto PR weby mali základný „linkbuilding“ v štýle „regnem to do 200 katalógov“ a monetizáciu na úrovni vloženia Adsense kódu do WordPress šablóny. A áno, poväčšine bežali na platforme WordPress. Spustiť takýto web trvalo asi tak 20 minút.

Vidina rýchleho, bezplatného a jednoduchého linkbuildingu zabezpečila obrovské množstvo obsahu v krátkom čase. Na jednej strane stáli „tie kvalitnejšie“ PR weby, ktoré obsah kontrolovali, či neobsahuje nevhodné texty, kopírované texty, veľa odkazov a pod. a na druhej strane stáli weby, ktoré publikovali čokoľvek. Všetky skončili rovnako. Aj keď tie „kvalitnejšie weby“ možno vydržali trochu viac, naozaj všetky skončili rovnako.

Ako to skončilo?

To, že sa na internetových fórach tvorili zoznamy týchto webov, viedlo k automatickej reakcii Seznam-u. Ten na nich z dňa na deň „odstrelil“ S-Rank. Nebolo treba robiť žiadne zložité rozoznávacie algoritmy (aj keď nepopieram, že Seznam také vytvoril). Google to samozrejme algoritmami riešil (Google Panda a Penguin) a všetky weby stratili aj GTPR (o ktorý pri týchto „PR“ článkoch šlo primárne). To boli prvé náznaky, ktoré veľmi skoro prešli k extrému. Google zaviedol postih aj za nekvalitné odkazy a nekvalitné odkazy sú aj odkazy z takýchto webov. Toto viedlo k okamžitej a rýchlej smrti všetkých „PR“ webov. No možno nie celkom všetkých, niekomu tento model funguje, ale na sofistikovanejšej úrovni…

Sofistikované „PR“ weby

Veľa ľudí dostalo „úžasnú“ myšlienku – prečo nevytvoriť blogy, na ktorých bude pravidelne pribúdať obsah a k nemu patričné množstvo „PR“ článkov (plných odkazov). Vypočítavosť a cieľ rýchleho zbohanutia je model, pri ktorom vznikne blog slabej obsahovej kvality a pri kalkulácii „na 2 normálne články hodím jeden PR“, pričom ten PR bude navyše platený (kúpia si ho linkbuilderi). Takýto „blog“ autor registruje do množstva katalógov, pričom nahromadí nejaké to virtuálne magické čísielko GTRP (3 až 4 je taká ta pečiatka, že tento blog nebol penalizovaný). Model prakvapivo funguje, tieto weby zatial Google vo väčších množstvách neodstreluje, aj keď je to možno otázka času. Preto by som tento spôsob označil na horší, aj keď jednoduchší.

Čo je teda optimálny spôsob predávania odkaov, pri ktorom sa nemusíte báť penalizácií, prípadne označenia vášho drahého a milovaného webu/blogu za „PR“ web?

Vybudovanie kvalitného blogu, ktorý je známy, ktorý má veľké množstvo unikátneho a kvalitného obsahu (všetko od návodov, postupov, odporúčaní, recenzií až po každodenné príhody a familiárne posty). Takýto blog nemá problém získať veľké množstvo kvalitných a autoritatívnych odkazov. V tomto nožstve sa ľahko stratí reklamný článok (Google nám ho „prepáči“), ktorý v ideálnom prípade odporúča a propaguje produkty podobné zameraniu blogu. Takáto metóda je oveľa pracnejšia, ale aj výsledok môže byť oveľa pozitívnejší. Za článok na kvalitnom blogu sú linkbuilderi ochotní vyhodiť nemalé peniaze.

5 thoughts on “Ako dopadli tzv. PR weby a čo je ich ďalší level

  1. Counter

    ja som si tiež všimol, že tie rôzne google zvieratka nepomohli a dosť tzv. PR webov dostáva naďalej v hre s GPR 3/4 a robia to presne tak ako to opisuješ v článku

    Reply
    1. Vladimír Rejholec Post author

      Ja som tomu najprv ani nechcel veriť, ale pre veľa linkbuilderov je naozaj rozhodujúci page rank blogu. Návštevnosť je taký malý bonus a lákadlo. Podľa mojich odhadov, ak máš blog s gtrp aspoň 4 a návštevnosť 1000uip/deň +-, tak môžeš periodicky predávať články za 60-100 EUR. Závisí od dohody a množstva odberu (jednorazový klient ti možno dá viac, pravidelní si pýtajú menej).

      Reply

Napísať odpoveď pre Vladimír Rejholec Zrušiť odpoveď