Formuloví pamätníci si isto spomenú na veľkú cenu F1 v San Marine (Imola) v roku 1994. Podľa môjho názoru sa jedná o najhorší víkend vo formulovej histórii. Tú síce sledujem od konca roku 1995, ale čierny víkend mi je dobre známy. Prinášam preto krátky sumár, čo sa vlastne vtedy všetko stalo.
- V piatkovej kvalifikácii (29.apríla 1994) formula stajne Jordan politovaná Rubensom Barrichello nabehla na obrubník v zákrute Variate Bassa v rýchlost 225 km/h a následne vyletela do vzduchu. Barrichello pri náraze do vrchu bariéry stratil vedomie, formula ostala ležať kolesami nahor. Pri nehode si našťastie extra neublížil, zlomil si nos a ruku
- Sobotná kvalifikácia (30.apríl 1994) bohužiaľ zaznamenala horšiu udalosť. Dvadsať minút po začiatku poslednej časti kvalifikácie stratil Roland Ratzenberger z týmu Simtek kontrolu nad formulou keď sa blížil do zákruty Villeneuve. Narazil do betónového múru a aj napriek tomu, že kokpit formule nebol poškodený, silný náraz zlomil Ratzenbergerovi väz.
- Preteky však neboli o nič lepšie. Hneď po odštartovaní ostal na štartovom rošte stáť Benetton s jazdcom JJ Lehto. Do neho narazil Pedro Lamy, ktorý mal zakrytý výhľad ostatnými monopostami a trosky a pneumatiky z formule sa rozleteli po trati a časť z nich dokonca zranila 9 divákov!
- Nastúpil safety car, ktorý monoposty spomalil. Klesla teplota ich pneumatík, čo malo neblahé následky. Dve kolá po odstúpení safety caru vyšla formula pilotovaná 3násobným majstrom sveta Ayrtonom Sennom v zákrute Tamburello v rýchlosti 306 km/h z trati a narazila do betónového múru v rýchlosti 211 km/h. Na trati viali červené vlajky – všetci pretekári musia do boxov.
- Červené vlajky jazdcov spomalia a všetci musia povinne do boxov, tým sú chránení traťoví komisári a vlastne všetci, čo pomáhajú odstraňovať následky nehody. Érik Comas z týmu Larrousse však omylom vyšiel na trať a k miestu nehody sa rútil takmer plnou rýchlosťou, našťastie sa však všetkým vyhol. Absurdnosť aká sa vo formuli 1 vidí málokedy.
- Sennu previezli do nemocnice, kde sa snažili o jeho záchranu. Bohužiaľ nepodarilo sa. Čas úmrtia bol stanovený na 14:17 a teda priamo na mieste nehody. Pitva odhalila, že príčinou bolo časť zavesenia kolesa, ktorá sa pri nehode odlomila a prerazila jeho helmu a lebku.
- Ešte späť k závodom, pretože to nie je všetko! Desať kôl pred koncom odpadlo pravé zadné kolo z Minardi Michele Alboreta, ktorý zrovna vychádzal z boxov a koleso zasiahlo dvoch mechanikov Ferrari a dvoch z Lotusu. Tí boli kvôli zraneniam prevezení do nemocnice.
V ľavo zákruta Villeneuve kde zahynul Roland Ratzenberger, v pravo zákruta Tamburello kde zahynul Ayrton Senna.
Video nehody Rolanda Ratzenbergera
Video nehody Ayrtona Sennu.
Pri týchto udalostiach, ktoré sa stali behom jedného víkendu (väčšina počas jedného dňa pretekov) ostáva stáť rozum. Málokedy sa stane, že by niečo z monopostu odletelo tak, že niekoho poraní. Počas čierneho víkendu v Imole 1994 to bolo (ako vidíte) pravidlom.
Treba podotknúť, že od týchto incidentov trať prešla značným zvýšením bezpečnosti. To už však život pilotom nevráti.
Tak to sme dvaja, co to vnimame skoro od rovnakeho casu /ja od r.1993-94/ :-) Tie roky boli nabite nefalsovanou sutazivou energiou srsiacou z perfektnych pilotov F1, az si clovek sadal k telke so ozajstnou radostou.
Ayrton bol jeden z mala, co jazdil pre svoje vlastne presvedcenie, prestiz a F1 bola jeho zivotna srdcova zalezitost, peniazi mal dost. No nezbavim sa pocitu z toho dna a okamihu, ze pre Ayrtona to bolo … , co citil, ze z neho spravi nesmrtelnu legendu uvedomujuc si nastup extra talentovaneho pilota /zelenaca bez chrbtovej kosti :)/ jazdiaceho na menej kvalitnom aute /benetton/ avsak jazdiaceho od zaciatku sezony rychlejsie a v tej chvili dokonca pred nim …