3 tipy pre Google AdSense – na čo si dávať pozor pri jeho používaní

By | 24. septembra 2012

Ak ste si na tento článok klikli, predpokladám, že ste používateľom provízneho PPC reklamného systému Google AdSense. Pri jeho písaní nevychádzam z AdSense program policies resp. ostatných guidelines, ale čisto z bohatých osobných skúseností. Môžeme začať…

PRIJATÉ OPATRENIE: Zakázali sme zobrazovanie reklám na Vašich stránkach.

Prvá vec, ktorú si treba uvedomiť hneď na začiatku je fakt, že vám Google môže váš AdSense účet zrušiť kedykoľvek a bez presnejšieho vysvetlenia a dôvodov. A navyše bez možnosti odvolania alebo reálnej komunikácie zo strany Google. To je proste fakt, ktorý tu je a treba sa s ním naučiť žiť. Ak sa zameriavate na MFA alebo weby, ktoré vytvárate skutočne LEN z dôvodu zárobku pomocou AdSense, majte tento fakt na pamäti.

1. Google nemá rád warez akéhokoľvek typu, druhu, formy

MATERIÁL CHRÁNENÝ AUTORSKÝMI PRÁVAMI: Ako je uvedené aj v našich pravidlách programu, vlastníci zapojení do programu AdSense nemajú povolené umiestňovať reklamy Google na stránky podieľajúce sa na distribúcii materiálov chránených autorskými právami. Toto obmedzenie sa týka aj hostenia súborov chránených autorskými právami na Vašich stránkach, ako aj zobrazovania odkazov alebo nasmerovania návštevnosti na stránky obsahujúce materiály chránené autorskými právami.

Ak máte na stránkach odkazy na servery uloz.to, hellspy, rapidshare, hellshare, atď. ste na dobrej adrese z permanentnému zablokovaniu (banu) reklamy AdSense. Aby sme sa rozumeli, ak máte na stránke www.stranka.sk/podstranka/ niečo, čo Googlu pripadá ako warez, resp. odkaz na warez, permanentne zablokované bude zobrazovanie reklám na celom webe www.stranka.sk aj na všetkých podstránkach bez možnosti nápravy.

Čereštnička na torte – videá z YouTube

Multimediálna sociálna sieť YouTube patrí taktiež Googlu. Ten pravidelne maže „nelegálne“ videá, ktoré sem ľudia uploadujú. Dávate si pozor, čo na svoje weby z YouTube vkladáte. Ak si vložíte (embednete) video z YouTube na svoju stránku, môže sa stať, že práve toto YouTube video sa Googlu páčiť nebude a vy dostanete ban za „Copyrighted material“. Iróniou je práve to, že Google by mal byť zodpovedný za obsah YouTube (no veď po vzore Megavideo / Megaupload kauzy) a tento obsah by vôbec nemal byť prístupný pre embedovanie na vlastných webov. Predsa veľa z nás vôbec netuší, že nejaké krátke video z YouTube môže byť chránené copyrightom. A samozrejme nejde len o YouTube, ale aj o iné „legálne“ video-úložiská ako Dailymotion, Vimeo atď.

Pozor aj na obrázky

Rovnako ako videá, tak aj obrázky sú háklivá téma. Dávajte si veľký pozor, aké obrázky vkladáte na svoje stránky. Pokiaľ si nie ste istý, či je daný obrázok možné požívať voľne, alebo či náhodou nie je chránený copyrightom, tak ho radšej na web ani nevkladajte. Vlastné fotky, ilustrácie, výtvory kľudne používajte. Tak isto existujú databázy obrázkov, ktoré môžete voľne využívať na komerčné aj nekomerčné použitie, napr. Sxc.hu, alebo obrázky s CC licenciou na Flickeri atď.

2. Originalita vašich textov, prínos webu, pridaná hodnota

Ak tvoríte projekt, ktorý je z väčšej časti položený na využívaní nepôvodných textov, kopírovnaých textov a teda neunikátneho obsahu, prípadne je to niečo ako RSS agregátor bez akejkoľvek pridanej hodnoty, je tu veľká šanca, že web bude čoskoro blokovaný. K tomu určite dopomôžu aj neprajníci reportovaním pomocou formulára „Nahlásenie porušenia“ na support stránkach Googlu. Aj keby tak ale nespravili, je vysoko pravdepodobné, že si vás Google nájde aj sám.

Prínos webu, kvalitu textov a dostatok ich rozsahu je len na posúdení Googlu. O čo bude web prínosnejší, o to bude vyššia šanca, že sa vyhnete akýmkoľvek nepríjemnostiam. Myslite na to, že aj jedna jediná podstránka webu môže uškodiť celému webu.

Je dôležité, aby stránka zaradená do programu AdSense poskytovala jedinečný a relevantný obsah a ponúkala tak používateľovi významnú hodnotu, a aby sa reklamy neumiestňovali na automaticky generovaných stránkach ani na stránkach s minimálnym alebo žiadnym pôvodným obsahom.

Vaša stránka by tiež mala poskytovať pozitívnu používateľskú skúsenosť prostredníctvom prehľadnej navigácie a usporiadania. Používatelia by nemali mať problém preklikať sa cez Vaše stránky a nájsť informácie, ktoré hľadajú.

3. Optimálne umiestňovanie AdSense reklám na stránke

Na jednej konkrétnej stránke môžete umiestniť 3 reklamné plochy, 3 odkazové jednotky a 2 vyhľadávacie boxy. To, že by ste AdSense plochy nemali umiestňovať hneď vedľa obrázkov tak, aby to vypadalo, že reklamné odkazy patria k obrázku je snáď každému jasné (ak nie, tak teraz už dúfam je). Z vlastnej skúsenosti viem, že Google nemá rád ani obsah podobný vzhľadu AdSense plochy. Tzn., že ak formátujete celý obsah webu rovnako, ako je formátovaná reklamná plocha (naschvál, kvôli zvyšovaniu počtu kliknutí založeného na pomýlení návštevníka), môže to viesť k zablokovaniu zobrazovania reklám na takto vyhotovenom webe.

Neodporúčam zobrazovať AdSense reklamy umiestnené na nejakom grafickom prvku (akoby vlastné pozadie), neodporúčam im dávať vlastné rámiky (tie sa dajú navoliť pri vytváraní plochy). Neodporúčam ich zobrazovať blízko iných prvkov, napr. príliš blízko flash playeru, alebo iného aktívneho prvku, tlačítka, odkazov. Vtedy dochádza k mylným preklikom návštevníkov vášho webu, čo si Google z dlhodobého hľadiska „všíma“. Prípadov blokovania zobrazovania reklám, či dokonca zrušenia celého účtu je kvôli spomínaným príčinám na nete dostatok.

Mne sa osvedčilo umiestnenie reklamnej plochy na začiatku článku. Okolo plochy môžete dať obtekať text článku. Vo väčšine prípadov je lepšie zobrazovanie iba textových odkazov, ak máte web zameraný na multimediálny obsah, hry atď., je vhodnejšie zobrazovanie multimediálneho reklamného obsahu (obrázok/flash).

Podrobne sa umiestňovaním reklám zaoberajú stránky Ad placement policies na support.google.com.

Monopol bez individuálneho prístupu k zákazníkovi / partnerovi

Google sa oháňa svojou solventnosťou a férovosťou k zákazníkom ich inzerentskej služby AdWords, ktorých „nechce poškodiť“ nekalými praktikami partnerov systému AdSense (ktorí zobrazujú reklamy AdWords-u na svojich weboch). Táto „solventnosť“ niekedy ale zachádza za hranice zdravého rozumu. Google totiž nepoužíva rovnakú mieru pre všetkých. Môže upozorniť na problém na vašom webe s možnou nápravou z vašej strany (na ktorú vám dá dostatok času), môže (bez možnosti nápravy) zrušiť zobrazovanie reklám na vašom webe a taktiež vám môže (bez možnosti nápravy) zrušiť celý účet. Tým prídete o peniaze a taktiež prídete o možnosť založenia nového účtu. Akákoľvek komunikácia s „podporou“ Google AdSense je v 99.9% márna. Osobne som príkladom toho, že na zrušenie účtu postačí Googlu všeobecný, ničím nekonkretizovaný dôvod, bez udania príčiny, či chyby na konkrétnom webe.

Ak vezmeme do úvahy fakt, že AdSense je naozaj najlepším a najvýhodnejším províznym PPC systémom, ktorému nemôže konkurovať ani adbrite.com, ani chitika.com ani text-link-ads.com a lokálne systémy ako Etarget a Sklik nie sú vhodné pre všetky typy webov, ostáva vám len ticho akceptovať všetky jeho monopolné maniere. Možno niekto nebude súhlasiť, ale takmer určite to bude človek, čo tieto systémy nikdy neporovnával, neskúšal a nikdy nezažil nerovnú mieru posudzovania prehreškov.

Ak sa chystáte, alebo už využívate Google AdSense na weboch, ktorých jedinou náplňou je nalákanie návštevníka na kliknutie na reklamu, vedzte, že ste v ohrození – či to bude upozornenie, ban webu, alebo ban celého účtu, to vám negarantuje nikto. Možno sa vám také niečo ani nikdy nestane, ale prečo dráždiť hada bosou nohou, keď tu je možnosť obuť si kanady. Chráňte si svoj AdSense účet a vyvarujte sa všetkému hore uvedenému, snažte sa dodržiavať zásady Google AdSense guidelines, študujte si diskusné fóra, kde sa rozoberajú konkrétne prípady problémov s AdSense, dávajte pozor, čo na svojom webe v blízkosti AdSense máte, alebo čo tam vkladajú vaši návštevníci.

12 thoughts on “3 tipy pre Google AdSense – na čo si dávať pozor pri jeho používaní

  1. Gissmo

    Ahojte vstci hladal somuz asi vsade odpoved na otazku pouzivam bolgger a tam je priamo moznost na adsense a neviem sa nikde a to uz som hladal fakt v sade dopatrat preco mam v moznostiach ZAROBKY kde bu som sa mal registrovat hlasku vas blog neni este vhod y tak by som sa chcel spytat ze kedy bude alebo za akych podmienok mi ho spristupnia dakujem za hociaku odpoved

    Reply
  2. Counter strike

    celkom zaujímavý článok, to s tými youtube videami a ich umiestňovaním na webe sa mi zda byť divné, inač by som ťa chcel doplniť že reklama od rôzneho multimedialneho obsahu (napr. flash hry) musí byť minimálne 150px vzdialená, google to moc nesleduje aj niektoré veľké zahraničné herné servery to maju bližšie ale mať reklamu hneď vedľa hry je samovražda

    Reply
    1. Vladimír Rejholec Post author

      Čo sa týka umiestňovania, to mi je jasné, je to prakticky jasné (alebo malo by byť) každému, čo sa v tejto oblasti pohybuje.

      Reply
  3. Thomas

    Google Adsense som vyuzival pred 3 rokmi na svojich weboch a mam ho stale aktivne aj ked uz nemam nikde reklamy. Google mi posielal peniaze z reklamy kazdy mesiac v cas.
    libusa tebe adsense zrusili pravdepodobne z dovodu ze si si sama klikala na reklamy…

    Reply
  4. libusa

    ja som mala adsendse asi tyzden ale boli reklamy s textu nejake vestenie mala som tam uz 9 eur za tyzden hned ho zrusili preco nie pre porusenie ale preto ze nechcu ohrozit inzerentou tak chcem vam povedat ze ked si myslite ze sa takto da zarobit sa velmy mylite neda lebo pri vecsiom zarobku vam ho zamietnu a nedostanete nic mozno len vtedy ,ked za rok zarobite nejakych par eur min. vyplacania

    Reply
    1. Vladimír Rejholec Post author

      Dôležité je si uvedomiť fakt, že žiadnym spôsobom nesmú byť porušované Google Adsense Guidelines – pravidlá používania Adsense. Ak si porušovala čokoľvek čo sa ich týka, tak sa ani nečudujem. Ono stačia aj maličosti. A čo sa týka zárobkov, sám som pracoval so sumami v rádoch x tisíc € / mesiac, takže čo píšeš nie je pravda.

      Reply
  5. martina

    Veru,ja som si chcela dnes aktivovat adsense s hned mi to zamietli,netuším čo sa im nepáči…blogujem a stále sa učím s blogom pracovat,väčšinou je všetko v angličtine a tomu nerozumiem.dlho som banská nad adsense a teraz som sklamaná a čakám čo mi odpisu:0( držte palce

    Reply

Napísať odpoveď pre Vladimír Rejholec Zrušiť odpoveď